streda 19. októbra 2011

You can be what you can't see


Newest Miss Representation Trailer (2011 Sundance Film Festival Official Selection) from Miss Representation on Vimeo.

Miss Representation je dokument, ktorý sa pokúša kriticky reflektovať mediálny spôsob zobrazovania žien z pohľadu americkej mládeže. Už na prvý pohľad tak máme dočinenia s odlľahčenou a štýlovejšou verziou Mýtu krásy od Naomi Wolf.
Hodnota ženy sa vo svete reklamy odvíja od súčinnosti troch parametrov - veku, krásy a sexuality. To vytvára klamlivé predstavy o úlohách a postavení žien v spoločnosti, s čím treba podľa tvorcov a tvorkýň dokumentu čo najskôr skoncovať.

Film je veľmi angažovanou ódou na silu vlastného presvedčenia, ktorá môže zmeniť svet. Vyzýva k búraniu rodových stereotypov prostredníctvom využitia sociálnych médií a zdôrazňuje silu ženského rozprávania, ktoré môže narúšať vžité predstavy a hranice. Práve médiá vraj môžu byť tým pravým nástrojom zmeny, keďže "you can't be what you can't see". 

Viera vo všemocnosť médií akoby odsúvala do pozadia fakt, že ich obrazy nevznikajú vo vákuu, ale že sú do istej miery reprezentáciou fungujúcich spoločenských vzťahov. Tie sa však neodohrávajú na obrazovke, ale v skutočnom živote, v ktorom okrem snahy "na sebe pracovať" zavážia aj materiálne možnosti a limity.

Je skutočne čas na zmenu. Miss representation však úplne prehliada to, že vek, krása a sex je tovar, ktorý médiá predávajú a že na zmenu mediálneho obsahu (a teda aj ženského obrazu) nie je potrebný gender mainstreaming, ale len zmena sponzora. Napokon teda naozaj platí - "it depends on who's piloting the plane".

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára