Imidž svalnatej, silnej, sebavedomej ženy aj dnes sprevádzajú rozpaky, predsudky a pochybnosti o "zdravej sexualite" a "pravej ženskosti". Venus with Biceps patrí do rúk hlavne tým, ktorí sa radi oháňajú nálepkou "mužatka" a ktorí telá svalnatých žien považujú za nevkusnú anomáliu či dokonca za cirkusovú kuriozitu.
Venus with Biceps: A Pictorial History of Muscular Women, na ktorej spolupracoval David L. Chapman s Patriciou Vertinsky, vyšla minulý rok. Chapmanovou inšpiráciu pritom bola výstava Picturing the Modern Amazon z roku 2000, ktorá konceptualizovala fenomén výrazne fyzicky zdatných žien prostredníctvom prienikov súčasného umenia a populárnej kultúry. Taktiež ho očarilo stretnutie s ikonou Muscle Beach, s kulturistkou a vzpieračkou Abbye "Pudgy" Stockton.
Kniha ponúka bohatý archívny materiál, ktorý zachytáva fyzicky silné ženy -- od zápasníčiek až po gymnastky -- od konca devätnásteho do polovice dvadsiateho storočia. Súčasťou knihy je unikátna zbierka plagátov, reklamných materiálov či komiksov, ktoré dokumentujú rozličné polohy "maskulínnej ženskosti". Do očí bijúci rozdiel medzi, ako hovorí autor a autorka, "maskulínnymi ženami" a tradičným ideálom ženskosti, pritom rozohráva zaujímavú hru rodových symbolov, ktorá podrýva platnosť rodovo stereotypných obrazov.
Sandwina s manželom, okolo r. 1900 |
Spôsob zobrazovania tzv. maskulínnych žien odráža ambivalentný postoj spoločnosti voči akejkoľvek odchýlke od "pravej ženskosti". Napriek kvalitnej svalovej výbave týchto žien sa fotografi často snažili zachytiť predovšetkým ich krásu a nežnosť. Silné ženy sa tak stávali predmetom erotickej objektivizácie rovnako ako terčom posmechu a morálneho pohoršenia. Za všetko hovorí článok z The American Christian Review z roku 1878, v ktorom sa šport ocitol na vrchole siedmych krokov k hriešnosti a poníženiu. O tom, či je šport pre ženy vhodnou aktivitou sa vždy veľa diskutovalo. Za hlavné prekážky sa zvyčajne považovali možnosť zranenia a morálneho úpadku.
Pohľad na atlétky, gymnastky, zápasníčky, akrobatky a mnohé ďalšie je plný protirečení. Spoločnosť ich vnímala ako sexuálne monštrá a zároveň asexuálne bytosti (veľmi často boli automaticky považované za lesby). Zatiaľ čo niektorých fascinovala ich stavba tela, pre iných boli len hračkami prírody.
Charmion |
Kultovou postavou zo začiatku minulého storočia bola Rakúšanka Katie Brumbach, ktorá sa pod pseudonymom Sandwina (jej vzorom bol kulturista Eugen Sandow) venovala zápaseniu, boxu v ťažkej váhovej kategórii a práci v cirkuse. Veľmi známou bola aj Charmion, umelkyňa na visutej hrazde, ktorú si publikum tak často mýlilo s mužom, že sa do svojho predstavenia rozhodla začleniť "Trapeze Disrobing Act". Ten spočíval v tom, že sa počas hojdania na hrazde zobliekala dovtedy, kým nebolo každému jasné, že je žena. Zmyslom vystúpenia teda nebolo predviesť striptíz, skôr dokázať všetkým navôkol, že zápasníctvu, atletike, gymnastike a pod. sa môžu venovať aj ženy. Publikum tomu totiž často odmietalo uveriť.
1910 |
Ženy z ocele, štyridsiate a päťdesiate roky v Amerike |
Pudgy, 1945 |
Profesionálna kulturistka, okolo r. 1885 |
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára