utorok 20. marca 2012

Venus with Biceps


Imidž svalnatej, silnej, sebavedomej ženy aj dnes sprevádzajú rozpaky, predsudky a pochybnosti o "zdravej sexualite" a "pravej ženskosti". Venus with Biceps patrí do rúk hlavne tým, ktorí sa radi oháňajú nálepkou "mužatka" a ktorí telá svalnatých žien považujú za nevkusnú anomáliu či dokonca za cirkusovú kuriozitu.
  
Venus with Biceps: A Pictorial History of Muscular Women, na ktorej spolupracoval David L. Chapman s Patriciou Vertinsky, vyšla minulý rok. Chapmanovou inšpiráciu pritom bola výstava Picturing the Modern  Amazon z roku 2000, ktorá konceptualizovala fenomén výrazne fyzicky zdatných žien prostredníctvom prienikov súčasného umenia a populárnej kultúry. Taktiež ho očarilo stretnutie s ikonou Muscle Beach, s kulturistkou a vzpieračkou Abbye "Pudgy" Stockton.

Kniha ponúka bohatý archívny materiál, ktorý zachytáva fyzicky silné ženy -- od zápasníčiek až po gymnastky -- od konca devätnásteho do polovice dvadsiateho storočia. Súčasťou knihy je unikátna zbierka plagátov, reklamných materiálov či komiksov, ktoré dokumentujú rozličné polohy "maskulínnej ženskosti".  Do očí bijúci rozdiel medzi, ako hovorí autor a autorka, "maskulínnymi ženami" a tradičným ideálom ženskosti, pritom rozohráva zaujímavú hru rodových symbolov, ktorá podrýva platnosť rodovo stereotypných obrazov. 



Sandwina s manželom, okolo r. 1900
Spôsob zobrazovania tzv. maskulínnych žien odráža ambivalentný postoj spoločnosti voči akejkoľvek odchýlke od "pravej ženskosti". Napriek kvalitnej svalovej výbave týchto žien sa fotografi často snažili zachytiť predovšetkým ich krásu a nežnosť. Silné ženy sa tak stávali predmetom erotickej objektivizácie rovnako ako terčom posmechu a morálneho pohoršenia. Za všetko hovorí článok z The American Christian Review z roku 1878, v ktorom sa šport ocitol na vrchole siedmych krokov k hriešnosti a poníženiu. O tom, či je šport pre ženy vhodnou aktivitou sa vždy veľa diskutovalo. Za hlavné prekážky sa zvyčajne považovali možnosť zranenia a morálneho úpadku.

Pohľad na atlétky, gymnastky, zápasníčky, akrobatky a mnohé ďalšie je plný protirečení. Spoločnosť ich vnímala ako sexuálne monštrá a zároveň asexuálne bytosti (veľmi často boli automaticky považované za lesby). Zatiaľ čo niektorých fascinovala ich stavba tela, pre iných boli len hračkami prírody. 

Charmion
Kultovou postavou zo začiatku minulého storočia bola Rakúšanka Katie Brumbach, ktorá sa pod pseudonymom Sandwina (jej vzorom bol kulturista Eugen Sandow) venovala zápaseniu, boxu v ťažkej váhovej kategórii a práci v cirkuse. Veľmi známou bola aj Charmion, umelkyňa na visutej hrazde, ktorú si publikum tak často mýlilo s mužom, že sa do svojho predstavenia rozhodla začleniť "Trapeze Disrobing Act". Ten spočíval v tom, že sa počas hojdania na hrazde zobliekala dovtedy, kým nebolo každému jasné, že je žena. Zmyslom vystúpenia teda nebolo predviesť striptíz, skôr dokázať všetkým navôkol, že zápasníctvu, atletike, gymnastike a pod. sa môžu venovať aj ženy. Publikum tomu totiž často odmietalo uveriť.

1910
Ženy z ocele, štyridsiate a päťdesiate roky v Amerike
Pudgy, 1945
Profesionálna kulturistka, okolo r. 1885

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára